Turbūt teko ne kartą girdėti du angliškus terminus „fundraising“ ir „crowdfunding“, kai kalba pasisuka apie NVO finansavimą. Dažnai šie terminai yra painiojami, dar vis trūksta supratimo, ką kiekvienas jų reiškia ir kaip šiuos metodus taikyti renkant lėšas. Taigi konkrečiai ir aiškiai papasakosiu apie abi finansavimo rūšis.
Kas yra lėšų pritraukimas – „fundraisingas“?
„Fundraisingas“ arba lietuviškai „lėšų pritraukimas“ yra labai senas reiškinys mūsų visuomenėje. Tai būdas surinkti pinigų įvairiems socialiniams projektams, paramai ir labdarai. Lėšų pritraukimas dažnai atliekamas tradiciniu keliu – prašoma paaukoti lėšas tiesioginio susitikimo metu. Tai gali būti užėjus į namus, biure, specialių labdaros renginių metu. Pastarasis būdas didelio viešo dėmesio sulaukia telemaratonų metu – surengiamas didelis koncertas, kurio metu žiūrovai skambina ar rašo SMS mokamu telefonu, o surinkti pinigai yra skiriami konkrečiam paramos tikslui.
Politikai taip pat gana sėkmingai naudojasi „fundraisingu“ rinkdami lėšas savo rinkiminėms kampanijoms.
Plėtojantis e.komercijos sprendimams, lėšų pritraukimas sėkmingai vykdomas ir skaitmeninėje erdvėje, įdiegiama vis daugiau aukojimo internetu būdų. Skaitmeninio lėšų pritraukimo pavyzdys – aukojimo platforma Aukok.lt.
Kas yra sutelktinis rėmimas – „crowdfundingas“?
Sutelktinis rėmimas (dar kartais vadinamas minios finansavimas)– naujas terminas ir procesas, paremtas interneto technologijomis. Pinigai surenkami iš interneto lankytojų, jiems įsigyjant tam tikrus informacinius produktus, prieigas prie specialių duomenų, realius daiktus ir suvenyrus.
Sutelktinio finansavimo kampanijų rengėjai dažnai nepažįsta žmonių, kurie patiki savo pinigus, todėl šis finansavimo būdas vadinamas „crowd“ – minios. „Crowdfundingo“ pradžia siejama su specialiais startuolių finansavimo projektais IndieGoGo ir KickStarter, kurių pagalba nepažįstami žmonės gali paremti tam tikrų inovatyvių produktų sukūrimą. Nemaža dalis tokių paramos rinkimo kampanijų buvo itin sėkmingos ir davė rimtą postūmį globalioms kompanijoms.
Lietuvoje veikia sutelktinio rėmimo (crowdfunding) platforma – Contribee.
Esminiai „Crowdfundingo“ ir „Fundraisingo“ skirtumai
Esminis abiejų finansavimo būdų panašumas yra bendras tikslas – surinkti pinigų. Tačiau, nors gali būti taikomi panašūs pinigų rinkimo metodai, egzistuoja keletas esminių skirtumų:
1. „Fundraisingas“ naudojamas tada, kai pinigai renkami socialiniams projektams, politikams, žmonėms, organizacijoms paremti, kad pastarosios galėtų vykdyti savo veiklą. Tuo tarpu „Crowdfundingas“ gali turėti kur kas platesnių tikslų ir būti taikomas įgyvendinant ne tik socialinius, tačiau ir komercinius projektus. Pinigai gali būti renkami fizinių asmenų ar įmonių komercinei veiklai.
2. „Fundraisingo“ kampanijos metu lėšos yra aukojamos – duodamos nesitikint apčiuopiamos naudos paramos davėjui, tačiau tikimasi socialinio poveikio konkrečioje srityje ir skaidrios komunikacijos (dažnai – ataskaitų pavidalu), kokiais tikslais naudojama parama bei kokį pokyti sukuria. „Crowdfundingo“ kampanijos metu, pinigai skiriami tam tikram žmogui ar organizacijai, siekiant įsigyti konkretų produktą (apčiuopiamą daiktą arba skaitmeninį produktą). Kadangi perkamas produktas, jo pirkėjas tikisi iš to sau naudos, nori žinoti, kaip jo lėšos buvo panaudotos.
Viena iš naujausių sutelktinio rėmimo platformų Lietuvoje yra Contribee. Kuo ji unikali?
Contribee – lietuviška platforma, kuri savo veiklą pradėjo dar visai neseniai, 2020 m. rugsėjį. Turinio kūrėjai, menininkai, verslai ar organizacijos gali nemokamai susikurti savo paskyrą, publikuoti įvairius įrašus, pardavinėti virtualias peržiūras, bendrauti su savo sekėjais ir pagal pasirinktą individualų modelį rinkti periodinę arba vienkartinę paramą bei gauti nuolatines pajamas.
Vienas pagrindinių Contribee išskirtinumų yra tas, jog ši platforma kūrėjams yra visiškai nemokama, visus mokesčius, kurie yra minimalūs, skirdamas paramą pasirinktam platformos kūrėjui, padengia fanas (sekėjas). Analogiškos platformos paprastai kūrėjams taiko 15-30% gautos paramos mokestį ir papildomai apmokestina fanus. Be periodinės prenumeratos ar vienkartinės paramos galimybių, Contribee siūlo ir mokėjimą už konkretų įrašą, angliškai „Pay-per-post“, kurio dėka, kūrėjai gali pardavinėti virtualius bilietus į renginius, mokymus, koncertus, spektaklius ar net filmų peržiūras.